Ligier
1971 Ligier wordt opgericht door mijnheer Guy Ligier, ex-piloot van de fabrieksteams Brabham en Ford. Met zijn ervaring uit de autosport debuteert Ligier met de constructie van sportwagens met een Maserati V6 motor met een inhoud van 2760 cc (JS1-JS2).
1973 Zonder zijn competitieve activiteiten te verwaarlozen, sluit Ligier een akkoord met Citroën, om het type SM, te monteren en te assembleren.
1975 Ligier ontpopt zich al snel tot een ontwerpbureel dat actief samenwerkt met fabrikanten als Citroën, Renault, Fiat en ook met Aerospatiale. Ligier maakt zijn debuut in de Formule 1 en wint zijn eerste grote prijs in Zweden met Jacques Lafitte.
1978 Assemblage van cabines voor landbouwtractoren en vrachtwagens voor Renault. In dit jaar vindt tevens de geboorte plaats van Ligier-Sport en hiermee ook de scheiding van de “constructieve” en de “sportieve” belangen van de firma.
1980 Nog steeds onder leiding van Guy Ligier, wordt er besloten om zich toe te leggen op het steeds populairder wordende product in Frankrijk : de voiturette; bij ons beter bekend als “de auto zonder rijbewijs” of “brommobiel”. De Ligier JS4 is geboren !
Dit eerste model werd voorzien van een luchtgekoelde motor van 49,9 cc (Motobecane). Zijn opvolger, de JS6, werd uitgerust met een watergekoelde 49,9 cc motor (Derbi) en een dubbele variomatic, die ervoor zorgt dat ook steile hellingen moeiteloos genomen kunnen worden.
1986 Motorhuis Felix & Jos bvba wordt importeur van Ligier voor de BeNeLux.
1987 De lancering van de Serie 7
Een Ligier met de motor achteraan en met een volledig nieuw concept; een carrosserie in polyester.
1989 De Ligier Optima met voorwielaandrijving en voorin geplaatste motor, wat resulteert in een grote koffer, meer ruimte. De eerste versies hebben een 1-cilinder motor.
1992 Lancering van de nieuwe generatie 2 cilindermotoren.
1993-1994 Studie en profilering van een nieuwe generatie van vierwielige bromfietsen of brommobielen. Dit voertuig dient te beantwoorden aan de toekomstige Europese richtlijn 92/61 en zal door zijn toepassing ook buitenlandse markten openen.
1995 Een volledig nieuw industrieel machinepark wordt op punt gezet om : de kwaliteit te verbeteren, de productiekostprijs te verminderen, de werkomstandigheden te verbeteren en milieuvriendelijker te kunnen werken (auto volledig recycleerbaar en afval tijdens de productie wordt integraal gerecycleerd). Presentatie op het salon van Parijs van de Ligier JS 162 : een zeer modern model met een nog nooit vertoond concept. De carrosserie is van polycarbonaat en het chassis van aluminium. Ligier start op in Nederland met een compleet en professioneel dealernet.
1996 Typekeuring van de JS 162 volgens de Europese richtlijn 92/61 en opening van exportmarkten. Ligier is de eerste Franse fabrikant die zich zo snel in verschillende Europese landen vestigt.
1997 De Ligier Ambra: de eerste wagen voorzien van een lichtmetalen kooi die een grondige facelift heeft ondergaan.
2000 Ligier Nova doet zijn intrede, met als voornaamste kenmerk dat het nieuwe model ruimer is gemaakt dan de Ambra.
2005 Het laatste model van Ligier is volledig vernieuwd met als resultaat de X-Too. Het aangepast chassis en carrosserie resulteren in nieuwe afmetingen, wat de Ligier X-Too de ruimste maakt van alle voertuigen in zijn categorie. Aangepaste ophanging en geluidsisolerend materiaal maken hem beduidend stiller dan zijn voorgangers.
2006 De X-Too Max ! Nog ruimer en nog meer ergonomisch, zonder de nieuwe Ligier Progress ACT motor te vergeten die werd ontwikkeld door Lombardini en gekenmerkt worden door zijn stille werking.
2008 Met de nieuwe Ligier X-Too R stapt u in een nieuwe wereld van sensaties, plezier en technologie. Het nieuwe concept werd ontwikkeld om te beantwoorden aan de huidige wensen van vervoer en de bijbehorende argumenten ter bescherming van het milieu