Lada
De basis voor de Lada werd gelegd in 1966, toen de Italiaanse autoproducent Fiat een contract sloot met de Russische regering om een autofabriek te bouwen. Bovendien gaf Fiat de rechten voor de Fiat 124, in 1967 Auto van het Jaar, vrij voor de nieuwe fabriek (AvtoVAZ). Deze lichtgewicht auto werd aangepast tot het eerste Ladamodel, de Lada 2101, die de soms extreme Russische weersomstandigheden kon verdragen. Tot de vele aanpassingen behoorden de toevoeging van aluminium remtrommels aan de achterzijde en de vervanging van de originele Fiatmotor door een nieuwer ontwerp dat werd gekocht van Fiat. Deze nieuwe motor had een modern ontwerp voor een bovenliggende nokkenas, dat echter nooit gebruikt werd in Fiatmodellen. De wielophanging werd verhoogd om over de ruigere Russische wegen te kunnen rijden en het chassis werd gemaakt van dikker en zwaarder staal. De eerste Lada-modellen konden worden aangeslingerd voor het geval de accu leegraakte in Siberische omstandigheden, maar later werd deze mogelijkheid weer geschrapt. Een andere toevoeging die speciaal was bedoeld voor koude omstandigheden was een handmatige hulp brandstofpomp. De Lada 2101 ging in 1971 in serieproductie. Het was voor die tijd een bijzonder moderne auto.
In 1977 kwam de Lada Niva op de markt, een auto met vierwielaandrijving. Hoewel de uitvoering van de Niva spartaans genoemd kan worden, oefent hij onder andere door zijn vriendelijke prijs een grote aantrekkingskracht uit op liefhebbers van terreinauto’s met een beperkt budget. 2015 is de komt Lada naast de classic 4×4 (Niva) met de Lada Urban nog steeds dezelfde degelijke 4×4 maar in een moderner jasje. Bumpers zijn in de kleur, buitenspiegels zijn elektrisch en verwarmd en elektrische ramen.
De naam Niva word niet meer gevoerd door Lada, deze is overgenomen door Chevrolet.
In 2014 komt Lada met de Vesta sedan naar de internationale tentoonstelling in Moskou en in september 2015 rolt de eerste Lada Vesta van de band. Het model slaat goed aan het is al gauw het best verkochte model in Rusland. Vanaf voorjaar 2017 is de Vesta sedan verkrijgbaar in Duitsland. Handgeschakeld of AMT in Basis of Luxus uitvoering.
In het najaar van 2017 houden wij een Lada Vesta show en stellen wij de sedan voor aan Nederland. Men was aangenaam verrast over de kwaliteit, uitstraling en luxe. Het basis model van de Lada Vesta is al behoorlijk “aangekleed” met o.a. regen en licht sensor, parkeersensoren, verwarmde voorstoelen, electrische ramen voor en achter, electrische spiegels, cruise control, bluetooth en airco maar het is voor al een zeer ruime auto met 1.6 16V motor.